Budoucnost managementu

Čo je skutočným zdrojom dlhodobého podnikateľského úspechu? Nie sú to nové business modely. Dnes a stále naliehavejšie sú to inovácie manažmentu – nové spôsoby mobilizovania ľudského potenciálu, hľadania zdrojov a tvorby stratégií, hovorí Gary Hamel, jeden z najvýznamnejších svetových mysliteľov a poradcov v obore manažmentu.
Niektoré podniky, napríklad General Electric, Procter & Gamble, Toyota alebo Visa, v minulosti dosiahli vďaka prelomovým inováciám manažmentu nových úrovní výkonnosti a vytvorili si dlhodobú konkurenčnú výhodu. Väčšine firiem na svete však organizovaný proces tvorby a implementácie radikálnych inovácií chýba.
Organizácie dnes potrebujú odvážne inovácie viac než kedykoľvek v minulosti. Súčasné modely manažmentu, sústreďujúce sa na udržiavanie kontroly a na efektívnosť, vo svete kde o podnikateľskom úspechu rozhoduje prispôsobivosť, predstavivosť, tvorivosť a vášnivé zaujatie, už proste nestačia. Vo svojej dosiaľ najprovokatívnejšej a najpodnetnejšej knihe si Gary Hamel berie na mušku zaužívané presvedčenia a kanonické články viery moderného manažmentu, ktoré firmám 21. storočia znemožňujú prekonávať nové prekážky a zdolávať nové výzvy. Kniha Budounost managementu zároveň prináša veľké množstvo prípadových štúdií a príkladov inovačných prístupov pozoruhodne úspešných firiem (Best Buy, General Electric, Google, W. L. Gore & Associates, IBM, Procter & Gamble, Rite-Solutions, Semco, Toyota, Visa, Whirlpool, Whole Foods Market a ďalších), ktoré staré dogmy manažmentu dokázali prekonať a žnú za to zaslúženú odmenu. Naznačuje niektoré z ďalších možných smerov, ktorými sa musia uberať tie organizácie, ktoré sa chcú premeniť na inovátorov manažmentu a zbaviť sa pút minulosti a pravoverných prístupov v manažmente, ktoré obmedzujú tvorivé myslenie. Načrtáva zásady, ktorými sa riadi utváranie nového génu manažmentu, respektíve „manažmentu 2.0“. Uvádza množstvo inšpiratívnych postrehov a poznatkov z praxe „pozitívnych deviantov“, čiže organizácií, ktorých manažérske postupy sú neobvyklé a výstredné, avšak nesmierne účinné. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že úspešnými organizáciami zajtrajška budú tie, ktoré už dnes začínajú vytvárať budúcnosť manažmentu.