Kvalita procesu
Kvalita procesov je jedným z pilierov metodológie Six Sigma. Výkonnejšie procesy sa priamo premietajú do celkového zlepšenia chodu podniku. Riadenie procesov je preto jednou z najdôležitejších činností. Cieľom procesného riadenia je pomáhať uskutočňovať ekonomicky správne rozhodnutia pri zásahoch do procesu.
Na zlepšenie výkonnosti procesu, je nutné najprv tento proces analyzovať a spoznať, to znamená merať kľúčové ukazovatele. Meranie je podstata úspechu metodológie Six Sigma. Nie je možné zlepšiť kvalitu bez náležitého merania.
Na hodnotenie kvality procesu sa najčastejšie používajú ukazovatele Cp a Cpk. Cp hovorí o tom aký by proces mohol byť a Cpk aký proces je. Okrem kvalitatívnych kritérií sú priamo prepojené na sigma úroveň a DPMO (pozri prevodovú tabuľku) tieto dva ukazovatele hovoria aj o spôsobilosti procesu.
Úroveň | Cpk | DPMO |
---|---|---|
2 | 0,66 | 308 537 |
3 | 1,00 | 66 807 |
4 | 1,33 | 6 210 |
5 | 1,66 | 233 |
6 | 2,00 | 3,4 |
- Ukazovatele spôsobilosti procesu
- Počet chýb na milión príležitostí
Proces je spôsobilý ak bol jeho rozptyl minimalizovaný tak, že spĺňa požiadavky zákazníka. Na zlepšenie procesu je potreba ho navyše stabilizovať. Proces je stabilný ak sa nemení jeho priemer ani priemerná odchýlka. Ak je proces stabilný dá sa predpovedať jeho výkonnosť. Treba si však uvedomiť, že ak je proces stabilný nemusí byť spôsobilý a naopak.
V prvej fáze zlepšovania procesu je potrebné proces stabilizovať. Inými slovami z procesu sa najskôr odstraňujú všetky mimoriadne príčiny zapríčiňujúce pohyb stredu procesu (stabilizácia procesu). V druhej fáze sa znižuje rozptyl procesu, tým že sa identifikujú a minimalizujú bežné príčiny ovplyvňujúce rozptyl procesu (spôsobilosť procesu).